מאפייני הרכיבה באופניים
מה שמיחד רכיבת אופניים, זה העבודה שישנה חזרתיות מרובה לאורך זמן, ועומס נקודתי על מספר מפרקים שחוזר על עצמו. רוכב שרוכב 25-35 שעות בשבוע מדווש בקצב של 80-120 rpm (קצב דיוושים בדקה), שווה ערך לחזרתיות של 150,000 חזרות של דיווש בגפה התחתונה.
ישנם 4 ענפים אולימפים בתחום האופניים: רכיבת שטח, רכיבת כביש, רכיבה במסלול, ו- bmx.
לכל ענף דרישות פיזיות ואתלטיות שונות ויש לקחת זאת בחשבון בהתאמת האופניים לסוג ברכיבה, וההתאמה משתנה בהתאם. בכתבה זו ננסה להתמקד בהתאמה בעיקר לרכיבת כביש.
גובה המושב
במידה ומכוונים את המושב גבוה מידי, ישנו אובדן של כוח בפידול, שימוש יתר בשרשרת השרירים האחורית, ולעיתים שימוש מוגזם בתנועות אגן דבר היוצר עומס ועייפות. במידה ומושב האופניים נמוך מידי זה יצור שימוש מוגבר מידי בכיפוף הברך, ויכניס את השרירים של השרשרת האחורית למצב סב אופטימילי ויפיחית מהיכולת לייצר כוח מספק, בנוסף מנח כיסא נמוך מעמיס על מבנה הפיקה והבורסה הקיימת בו דבר אשר יכול לגרום לפציעות וכאבים ברך קדמיים.
כיצד למדוד את גובה המושב
ראשית יש למדוד את קו התפר (כמו שחייט מודד גובה רגליים בסרטים), לשים ספר בין הרגליים עד הקצה העליון שניתן, ומקו הספר העליון עד לריצפה יש למדוד את האורך, ולהכפיל ב0.88, לאחר מכן יש להתאים את גובה הכיסא עפ"י הסכום שיצא, למשל אם קו התפר יצא 0.8 נכפיל ב0.88 ויצא לנו 0.7 זה בעצם גובה הכיסא, 70 ס"מ מודדים מציר הפדל עד לחלק העליון של הכיסא.
לאחר שהתאמנו את המושב נבדוק את המנח בפועל מצופה שהרוכב ישב באופניים ובסוף סיבוב הפדל הרגל אמורה להיות ישרה כמעט לחלוטין. מומלץ לבדוק את המנח שהאופניים מחוברות לטריינר ולצלם.
גורמים המשפיעים על מדידת גובה המושב
- סוג המושב שבו נשתמש.
- מנח הcleat והגובה שלו (תופסן הרגל בפדל)
- העדפות אישיות לפי סוג הרכיבה.
- אורך הcrank, ככל שהוא קטן יותר נזדקק למושב גבוה יותר.
- עובי הנעל, סוליה עבה מוסיפה לנו לאורך הרגל.
- ניסיון הרוכב, ייתכן ונעדיף מטעמי בטיחות שרוכב חובב יישב מעט נמוך יותר מהמומלץ.
סרטון מוצלח שנותן דוגמא כיצד למדוד ולהתאים את גובה המושב:
מיקום המושב קדימה\אחורה
כמו בפיסקה הקודמת, מיקום לא נכון של המושב יכול לגרום להפחתת האורך מתח הנכון של השרירים, העמסה מוגברת על מפרקים כמו הברך והירך, ולגרום ע"י כך לרכיבה לא מיטבית ופציעות.
בנוסף בעבר המליצו כי מושב הרכיבה יהיה ללא שיפוע כלומר 0 מעלות, אך כיום ישנם מחקרים אשר מראים כי שיפור של 10-15 מעלות קדימה יכול להפחית בכאבי הגב אצל הרוכבים, אך אין עדיין מספיק ראיות על מנת להמליץ על זויות אלה בצורה חד משמעית.
מדידה
לוקחים חוט עם משקולת בקצה, כשהפדלים מצב מאוזן (רגל קדימה ואחורה באותו הגובה פדלים), נניח את החוט על הtibial tuberosity (האיזור הבולט מתחת לעצם הפיקה), המשקולת אמורה ליפול או בציר עצמו של הפדל או מאחוריו.
התאמות
יש לזכור שכונון במושב זו העדפה אישית, וצריך לקחת זאת בחשבון וזה יהיה מושפע מגורמים כמו:
- גודל הרוכב – רוחבים גבוהים יעדיפו מושב אחורה יותר.
- טווח תנועת הירך – מגבלה בירך מצריכה להזיז את הכיסא קדימה.
- סוג הרכיבה.
- ניסיון הרוכב.
שוב סרטון חביב שמסביר היטב כיצד למדוד, המדידה מתחילה מדקה 3 של הסרטון.
כונון הכידון
כשמדברים על כונון הכידון הכוונה היא בעיקר למרחק ההושטה של הידיים ומקומם הנכון, יש כאן ווריאביליות גבוהה בין רוכב לרוכב ושוב יש לקחת זאת בחשבון.
מדדים כמו גמישות הגב, אורך הידיים, סגנון הרכיבה, ניסיון הרכיבה וכדומה חייבים להילקח בחשבון לכן יש כאן לא מעט ניסוי וטעיה.
בהגעה אל הכידון קדימה הרוכב אמור להיות עם האגן מסובב קדימה, וגב ישר יחסית, מרפקים לא נעולים (מעט כפופים) וידיים יחסית מושחררות.
סיכום
ישנם מרכיבים נוספים אשר לא קיבלו יחס במאמר זה כמו גודל ה- crank, מיקום ה- cleat, סוגי מושבים וסוגי הנעליים, מכיוון שלא רצינו להעמיס בידע שייתכן ואינו רלוונטי נגענו בעיקר ב-3 המרכיבים החשובים והעיקריים.
גובה המושב, כוונון המושב קדימה אחורה, וכונון הכידון, 3 מרכיבים אלו יאפשרו לכם רכיבה טובה ובטוחה, ובנוסף כוונון נכון של מרכיבים אלו ימנע פציעות ועומסים מיותרים.
לגבי שאר המרכיבים שלא קיבלו יחס בכתבה זו, התייעצו עם מוכר האופניים, המאמן או אפילו מוזמנים לפנות אל קליניקת פיזיותרפיה טיפול נבון ונשמח לענות.