איך לרפא שברי מאמץ? טיפול בשברי מאמץ להחלמה מלאה

שברי מאמץ הם אחת מפציעות הספורט השכיחות ביותר, במיוחד ברגליים ובאגן ובהחלט עלולים להסב כאב ולהקשות על התפקוד. החדשות הטובות הן שעם טיפול נכון, ניתן לרפא אותם ולחזור לאורח חיים פעיל ולתפקוד מלא.

השורות הבאות מסבירות מהם שברי מאמץ וכיצד הם נוצרים, מפרטות איך לטפל בשברי מאמץ ומהו משך ההחלמה, ואף מסבירות איך למנוע שברי מאמץ מלכתחילה.

 

מהם שברי מאמץ?

שבר מאמץ מתפתח בהדרגה כתוצאה מלחץ מכני חוזר ונשנה ומעומס גדול על עצם, העולים על יכולתה של העצם להסתגל ולתקן את עצמה ביעילות.

הוא מופיע בדרך כלל במבנים גרמיים הנושאים משקל רב ולכן, שברי מאמץ ברגליים, באגן, במפשעה, הם השכיחים ביותר ולעתים קרובות הם מופיעים אצל ספורטאים. זו גם הסיבה לכך, ששברי מאמץ מכונים לעתים קרובות גם "שברי הליכה".

 

המנגנון של התפתחות שברי מאמץ כולל מספר גורמים מרכזיים:

  • עומס יתר חוזר ונשנה –
    הטריגר העיקרי לשברי מאמץ הוא הפעלה חוזרת של כוח או העמסה על עצם לאורך זמן. זה יכול לנבוע מפעילויות כמו ריצה, קפיצה או פעילויות פיסיות אינטנסיביות אחרות חוזרות ונשנות. זו הסיבה, שספורטאים מקצועיים וחובבי ספורט רגישים במיוחד לסוג זה של פציעה.

  • מנוחה והתאוששות לא מספקת –
    כאשר לגוף אין מספיק זמן להתאושש ולתקן את עצמו בין מחזורי פעילות חוזרים ונשנים, נזקים קטנים בעצם הולכים ומצטברים. עם הזמן, הם מחלישים את השלמות המבנית של העצם והופכים לפציעה מורגשת.

  • גורמים המפרים את האיזון הביו-מכני –
    גורמים התורמים להפרת האיזון הביו-מכני של הגוף, כגון נעליים לא מתאימות, צורת ריצה או הליכה לקויה, או חוסר איזון בין השרירים, עלולים להגביר את הסיכון להתפתחות שברי מאמץ.
    גורמים אלה עשויים להוביל לפיזור לא אחיד של עומסים על העצמות, ולגרום להטלת עומס יתר על אזור מסוים.

  • צפיפות עצם נמוכה –
    אוסטאופניה או אוסטאופורוזיס, הופכים את העצמות לרגישות יותר לשברי מאמץ, מכיוון שהן פחות צפופות ובעלות יכולת מופחתת לעמוד בלחץ מכני.

  • עלייה פתאומית ברמת הפעילות –
    עלייה מהירה מדי בעצימות, במשך או בתדירות הפעילות הגופנית, מבלי לאפשר לגוף להסתגל, עלולה לגרום לעומס גדול מדי על העצמות, מבלי שיש להן את ההזדמנות להסתגל לשינוי. תופעה זו נפוצה במיוחד אצל ספורטאים שעוברים שינויים פתאומיים במשטר האימונים, ואצל אנשים שהחלו בשגרת אימונים חדשה באופן אינטנסיבי מדי ולא הדרגתי.

  • גורמים תזונתיים –
    מחסור בסידן ובוויטמין D, עלולים להחליש את העצמות ולגרום להן להיות מועדות יותר לשברים, כולל שברי מאמץ.

 

איך מטפלים בשברי מאמץ?

טיפול בשבר מאמץ ברגל, או בכל מקום אחר הוא ענין שדורש זמן, סבלנות והיענות טובה מצד המטופל להנחיות הטיפול. מרכיבי הטיפול אינם מסובכים וניתנים ללמידה וליישום בעזרת תמיכה וליווי של איש מקצוע כגון פיזיותרפיסט מומחה.

הטיפול בשברי מאמץ הוא למעשה טיפול טבעי ושמרני. במקרים של כאבים עזים, ניתן להוסיף לו גם טיפול במשככי כאבים.

טיפול בשברי מאמץ כולל:

  • מנוחה: ההיבט המכריע ביותר בריפוי שבר מאמץ הוא לאפשר לעצם הפגועה לנוח. משמעות הדבר היא הימנעות או הפחתה משמעותית של פעילויות רפטטיביות המעמיסות על העצם הפגועה, למשך תקופה מסוימת. משך המנוחה משתנה בהתאם לחומרת ומיקום שבר המאמץ ועשוי לנוע בין מספר שבועות למספר חודשים.

    לא תמיד נדרשת מנוחה מוחלטת ולפעמים מספיקים שינוי מודרך באופן ביצוע הפעילות הפיסית ובחירת צורות אימון חלופיות, על מנת לאפשר הסרת לחץ מהאזור הפגוע.

  • פיזיותרפיה: פיזיותרפיסט מנוסה המתמחה בפציעות ספורט, יכול לעצב תוכנית שיקום מותאמת אישית, שתעזור לחזק את השרירים המקיפים את העצם הפגועה ולשפר את הניידות הכללית. ליווי פיזיותרפי מקצועי יכול להקל על תהליך הריפוי ולהפחית את הסיכון לשברי מאמץ עתידיים.

  • קיבוע: במקרים חמורים, ייתכן שיהיה צורך בקיבוע של האזור הפגוע בגבס, סד, מגף מיוחד, או קביים, כדי להגן על העצם ולמנוע הפעלת לחץ נוסף.

  • קירור והגבהה: הנחת קומפרסים קרים על האזור הפגוע במשך 15-20 דקות בכל פעם והרמת הגפה, עשויים לעזור להפחית נפיחות (תגובה דלקתית) ולהקל על כאבים.

  • טיפול בכאב: במידת הצורך, ניתן ליטול משככי כאבים ותרופות נוגדות דלקת לאחר היוועצות ברופא.

  • השלמת חסרים תזונתיים: תזונה מאוזנת הכוללת צריכת סידן וויטמין D מספקת, היא חיונית לבריאות העצם. במקרים מסוימים, יומלץ על תוספים לטיפול בחסרים תזונתיים.

  • שמירה על משקל גוף תקין: יכולה להפחית את הלחץ המופעל על העצמות ולהפחית את הסיכון לשברי מאמץ.

  • התאמת נעליים: הנעלה נכונה עם ריפוד ותמיכה נאותים יכולה לעזור להקל את הלחץ על הרגליים ועל הגפיים התחתונות. במידת הצורך (לאחר אבחון) יומלץ על התאמת מדרסים.

  • חזרה הדרגתית לפעילות: גם לאחר שהכאבים פוסקים ונראה כי חל שיפור משמעותי במצב, יש חשיבות מכרעת לחזרה הדרגתית ומבוקרת לפעילות גופנית.
    חזרה מהירה מדי לתרגילים אינטנסיביים מגבירה את הסיכון לפציעה חוזרת.

 

שברי מאמץ – זמן החלמה

זמן ההחלמה של שברי מאמץ יכול להשתנות בהתאם לגורמים שונים, לרבות חומרת השבר, יעילות מנגנוני הריפוי הטבעיים האישיים, ומידת ההקפדה על תוכנית הטיפול שנקבעה. זמן ההחלמה הממוצע הוא כ- 6-8 שבועות.

 

כיצד מונעים שברי מאמץ?

שמירה על מספר כללים פשוטים וישימים יכולה למנוע את כל העניין מלכתחילה:

  1. התקדמות הדרגתית במאמץ: חשוב לתת לגוף זמן להסתגל לדרישות פיסיות חדשות ולהימנע מעליות פתאומיות וקיצוניות ברמת הפעילות הגופנית.

  2. חיזוק שרירי הליבה: שרירי ליבה חזקים חיוניים לחלוקה טובה ומאוזנת יותר של עומס. חשוב גם לא לפתח רק חלק מסוים בגוף ולהקפיד לעסוק במגוון פעילויות שיפזרו את העומס על פני קבוצות שרירים שונות ויפחיתו את הסיכון להעמסת יתר על אזור אחד.

  3. שימוש בציוד תקין ומותאם ובנעליים טובות: נעליים המתאימות לפעילות ומספקות ריפוד ותמיכה נאותים מספקות הגנה לרגליים. חשוב להחליף נעליים בלויות מכיוון שהן מאבדות את יכולות בלימת הזעזועים שלהן וכן, להשתמש בציוד ספורט ובאביזרים המותאמים בגודלם ובמשקלם למידות הגוף.

  4. למידת טכניקה נכונה: בין אם עוסקים בריצה, ברכיבה, או בעבודה פיסית יום-יומית, חשוב לקבל הדרכה מגורם מקצועי על האופן שבו נכון לבצע את הפעילות, מבלי להזיק לגוף.

  5. מנוחה והתאוששות: חשוב ביותר להקפיד על מנוחה והתאוששות בין אימונים או פעילויות בעצימות גבוהה. המנוחה מאפשרת לעצמות ולשרירים להסתגל ולתקן את עצמם.

  6. חימום ומתיחה: יש לבצע חימום לפני אימון ולאמץ את המתיחות גם בשגרת היום-יום.
    מתיחות עוזרות לשפר את הגמישות ומפחיתות את הסיכון לחוסר איזון בשרירים שיכול לתרום לשברי מאמץ.

  7. הקשבה לגוף: כדאי מאד לשים לב לכל סימן של כאב, אי נוחות או תחושה חריגה במהלך פעילות גופנית ולא להתעלם מהם.

    כאשר מופיעים כאלה בזמן פעילות, מומלץ להפחית את מידת האינטנסיביות שלה עד לנקודה שבה הם נעלמים, אך עדיין ניתן להרגיש את המאמץ הטבעי הנובע מהפעילות.
    אם חווים כאב מתמשך, במיוחד באזור מסוים, מומלץ לפנות לאבחון וייעוץ מקצועיים בהקדם.

 

בסיכומו של דבר, שברי מאמץ הם לא סוף העולם וניתן להחלים מהם לגמרי.

כדי שתהליך הריפוי יהיה יעיל, חיוני להתייעץ עם איש מקצוע שיבצע הערכה יסודית ויבנה תוכנית טיפול מותאמת אישית.

אבחון מוקדם וטיפול שמרני מתאים הם המפתח להחלמה מוצלחת ולהפחתת הסיכון לסיבוכים ארוכי טווח.

 

חושדת או חושד שיש לך שבר מאמץ? אנו, צוות המטפלים של קליניקת "טיפול נבון", המתמחה בפיזיותרפיה, בשיקום, ובטיפול בפציעות ספורט, מזמינים אותך לקבל את הליווי והטיפול האיכותיים ביותר, בסביבה טיפולית מתקדמת, באמצעות גישות עדכניות המשלבות מגוון אפיקי טיפול, וציוד משוכלל וחדשני.

בבלוג שלנו ניתן לקרוא מידע רב נוסף על טיפולים שונים וסוגי פציעות.

 

להתייעצות ולקביעת תור, צרו קשר:

בטלפון 077-231-5400 או בהשארת פרטיכם בעמוד "צור קשר" באתר

טיפול נבון. ביחד בתנועה הנכונה.

לתיאום פגישה, אנא מלא/י את הטופס. נשמח להכיר.