טיפול בבעיות לסת באמצעות פיזיותרפיה

אנשים רבים סובלים מכאבים בלסת, הן בזמן אכילת מאכלים קשיחים, הן בבוקר לאחר חריקת שיניים בלילה, והן במהלך יום העבודה עקב נעילת הלסת. הכאב יכול גם להופיע במפרק הלסת עצמו, או ככאב ראש שנובע כתוצאה מהבעיה בלסת.
לאחר ביצוע אבחון מקצועי, ניתן לטפל בבעיה ולפתור את הכאבים והמוגבלויות השונות ע"י טיפולי פיזיותרפיה ללסת. הטיפול בלסת משלב עיסוי לשרירים הכאובים, תנועתיות ו”מובליזציות” למפרק עצמו, דיקור מערבי, חיזוק ומתיחת שרירים רלוונטיים וכמובן תרגול ביתי.

כאבים בלסת

כאבים בלסת העליונה ליד האוזן או בלסת התחתונה מופיעים לרוב בשל שחיקת המפרק ומתח השרירים. לעתים אין צורך בטיפול רפואי משום שהכאב עובר לבד. אך כדי לרפא כאבים מתמשכים ולשפר את איכות החיים כדאי לפנות לטיפול פיזיותרפי מתאים.
מפרק הלסת גורם להרבה אנשים למצוקה. מפרק הלסת מחבר את הלסת התחתונה עם עצם הגולגולת וחשוף לדלקות שמתבטאות בהופעה של “קליקים” בפתיחת הפה, בחריקת שיניים בלילה, בכאב בזמן הלעיסה ובהפרעות נוספות. טיפול פיזיותרפיה ללסת מסייע להפחתתו של הכאב ומקל על התגובה הדלקתית.

בדיקת הסיבה לבעיות לסת

הסיבות לבעיות לסת מגוונות ורבות: בעיות מבניות במפרק הלסת כגון גמישות יתר או שינויים ניווניים, יציבה לא נכונה של עמוד השדרה הצווארי, מנח ותפקוד לקוי של הלשון בחלל הפה, ברוקסיזם (שחיקה של השיניים ביום או בלילה), שימוש יתר בשרירי הלעיסה במהלך היום בשל מתח ואפילו הרגלים כגון לעיסת מסטיק. וזו רק רשימה חלקית.
טיפול פיזיותרפיה ללסת מתחיל בבדיקה. מטרתה של הבדיקה היא בראש ובראשונה להבין את מקור הכאב: מפרק הלסת, מערכת שרירי הלעיסה או כאב המושלך מעמוד השדרה הצווארי. לאחר מכן, נרצה להבין אם ישנם גורמים נוספים שתורמים לכאב כגון יציבה לקויה, הרגלים בעייתיים ועוד.

במה מתאפיינות בעיות מפרק לסת?

בעיות שנובעות מתפקוד מפרק לסת לקוי יתאפיינו בכאב בשרירי הלעיסה באזור הלחיים, שכולל לעיתים כאבים חדים בזמן לעיסה, הגבלה בפתיחת הפה ורעשים שדומים לקליקים אשר יתלוו לפתיחה ולסגירה של הפה.
סימפטומים נוספים עלולים להיות כאבי ראש, כאבי צוואר ורגישות בשרירי הצוואר, תנועה לא חלקה כגון סטייה צדית של הלסת בזמן פתיחת וסגירת הפה, נעילת הפה, צלצולים ורעשים באוזניים, כאבי אוזניים, שחיקת שיניים מואצת, קשיי בליעה, כאבים מאחורי העין ורגישות לאור.

טיפול פיזיותרפיה ללסת

טיפולי הפיזיותרפיה בטיפול נבון מסייעים בהקלה על הכאב והתגובה הדלקתית במפרק הלסת בדרכים שונות. מרבית המטופלים מדווחים על הקלה בכאבים ובתסמינים נוספים לאחר מספר מפגשי טיפול. טיפולי פיזיותרפיה ללסת מתבססים גם על חינוך לשימוש נכון במפרק. מפרק הלסת הינו מפרק פעיל מאוד (בזמן אכילה, דיבור וכו’). ניתן ללמוד להשתמש בו באופן יעיל כך ששחיקתו תפחת והסיכוי שתתפתח דלקת יקטן. צוות הקליניקה מלמד תרגילים שונים שמטרתם להבטיח שהתהליך הדלקתי והכאבים לא יחזרו.
בנוסף, מטופלי הקליניקה מקבלים תרגילים לעבודה עצמית שנועדו לשפר את טווח התנועה, להרפות את המתח השרירי ולשפר את התפקוד השרירי כדי להקנות תנועה סימטרית יותר ונטולת כאבים. כשמדובר בבעיות הנובעות מעמוד השדרה הצווארי, יתמקד הטיפול בשיפור טווחי התנועה ובחיזוק שרירי היציבה.

טיפול נבון. ביחד בתנועה הנכונה.

לתיאום פגישה, אנא מלא/י את הטופס. נשמח להכיר.